wtorek, 30 listopada 2010

Charakterystyka rynku i otoczenia, konkurenci i ich potencjał


Tym razem zajmę się charakterystyką rynku i konkurentami. Takie rozważania są trudne, ponieważ trzeba brać pod uwagę wiele różnych czynników. Są jednak niezbędne do dokładnego poznania otocznia przyszłego przedsiębiorstwa.

Podstawową cechą rynku, na których chcemy wejść jest jego dynamika. Rozwiązania, które są dobre dziś, już jutro mogą okazać się przeżytkiem. Trudno jest też przewidzieć, jakie usługi się przyjmą. Spośród setek nieustannie pojawiających się pomysłów tylko niektóre okażą się sukcesem. Dlatego przedsiębiorstwo musi być elastyczne i gotowe na ciągłe zmiany. Konieczna jest także ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii. Nowe możliwości telefonów komórkowych powinny być szybko wykorzystywane do rozbudowy naszej oferty.

Działalność telekomunikacyjna jest zwykle prowadzona na dużą skalę. Aby reklamowanie się u nas było opłacalne, nasza aplikacja musi mieć bardzo szerokie grono użytkowników. Zwłaszcza na początku działalności pozyskanie dużej liczby klientów może być bardzo trudne. Kiedy aplikacja jest już popularna trzeba ciągle dbać by utrzymać stałych klientów i przyciągać nowych.

Istnieje wiele ciekawych usług związanych z możliwościami smartfonów. Chociaż rynek ten jest jeszcze daleki od nasycenia to wybicie się spośród znanych i lubianych firm stanowi poważny problem. Do najważniejszych konkurentów będziemy zaliczać:

GoogleMaps – ma ugruntowaną pozycję na rynku i wielu użytkowników, bardzo dobre zaplecze techniczne, liczne zespoły projektowe wprowadzające nowe usługi, mapy obejmują cały świat,

Targeo.mobi – mocna pozycja na rynku, kilka popularnych usług (korki, miejsca usługowe, wyznaczanie trasy), zasięg ogólnopolski

Facebook MyPlaces – ogromna popularność (Facebook ma już 500mln użytkowników), duże fundusze i wielu pracowników, zasięg ogólnoświatowy, lokalizację znajomych można połączyć z korzystaniem z tego serwisu, nie potrzebne zakładanie nowych kont

Wymienieni powyżej trzej usługodawcy to zaledwie ułamek całego rynku. Ich głównymi zaletami jest renoma i duże fundusze/zasoby ludzkie. Żeby się przebić potrzebny będzie dobrze dobrany i profesjonalnie zaimplementowany zestaw usług, który wyróżni nasze przedsiębiorstwo na tle innych. Przejrzystość i jasne zasady działania będą ważnym atutem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz