sobota, 27 listopada 2010

Grupy interesariuszy

W tym poście krótko omówię grupy interesariuszy, czyli podmioty(osoby, organizacje, firmy), które mogą wpływać na przedsiębiorstwo i na które przedsiębiorstwo ma wpływ. Taka analiza jest niezbędna przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, pozwala dokładniej poznać środowisko w jakim firma będzie się rozwijać.


Interesariusze pozytywni:

Klienci – jedna z najważniejszych grup decydujących o powodzeniu przedsięwzięcia. To oni są potencjalnymi użytkownikami naszej aplikacji i z ich opinią trzeba się liczyć. Od ich liczby będą zależały przychody firmy. Nasz projekt jest adresowany do mieszkańców Warszawy, zarówno stałych jak i tymczasowych, a także turystów. Ze względu na profil tej działalności większość klientów będzie miała od 15 do 60 lat (szczególnie istotny jest przedział 20-40 lat). Zainteresowania i zawód nie będą miały większego znaczenia, ponieważ dzięki personalizacji programu nasza oferta będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców.

Punkty usługowe/sklepy/kina itp. – ta grupa interesariuszy jest równie ważna jak grupa klientów. To właśnie oni będą generowali dużą część zysków płacąc za możliwość zamieszczania ogłoszeń w różnych formach, możliwość reklamy i dotarcia do osób zainteresowanych ich działalnością.

Producenci/sprzedawcy telefonów – popularność smartfonów wpłynie na liczbę naszych klientów i na odwrót – popularność naszej aplikacji może wpłynąć na sprzedaż smartfonów.

ZTM – udostępnianie rozkładów jazdy będzie jednym z elementów naszej oferty, co może zwiększyć liczbę pasażerów komunikacji miejskiej.

Organizatorzy imprez – dzięki naszej aplikacji będą mieli łatwiejszy dostęp do szerszego grona odbiorców

Operatorzy komórkowi – część naszych usług będzie się opierała o dostęp do Internetu za pośrednictwem operatorów komórkowych. Dlatego też nasi użytkownicy będą generowali dla nich zyski. Taryfy ustalane przez operatorów będą miały bardzo istotny wpływ na popularność naszych usług.


Interesariusze negatywni:

Inne serwisy/aplikacje – wszystkie inne serwisy, których działalność w jakimś stopniu pokrywa się z naszą, tzn. mapy (np. GoogleMaps, Targeo), firmy świadczące usługi lokalizacyjne, firmy czerpiące zyski z reklam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz