poniedziałek, 3 stycznia 2011

CAPEX i OPEX, Bilans, określenie sposobu finansowania

Witam.

W dzisiejszym wpisie zajmę się takimi zagadnieniami jak CAPEX, OPEX, bilansem oraz określę sposób finansowania naszego projektu.

Najpierw zacznę od tego co to w ogóle jest ten cały CAPEX i OPEX. Otóż CAPEX (ang. capital expenditure) to nakłady jakie musimy ponieść na wydatki inwestycyjne, natomiast OPEX (ang. operating expenditures) to koszty utrzymania produktu lub systemu. Przykładowo: zakup licencji lub

wybudowanie budynku należą do CAPEX, natomiast produkcja produktów na tej licencji czy utrzymanie budynku (np. czynsz) to już OPEX.

Zacznę od CAPEX. Po zagorzałych dyskusjach i ustalaniu co jest nam niezbędne a bez czego na razie się obejdziemy doszliśmy do wniosku że najpotrzebniejszą na początek rzeczą jest portal. Stworzymy go sami co obetnie nam troche kosztów.

Tak więc naszymi wydatkami będą:

serwery = 4614$ + 6403$ + 7656$ = 53 218 zł

anteny do odbierania i wysyłania sygnałów : 200zł

centrali powiadamiającej klientów przez sms, lub przez nasze aplikacje (GPRS): 523zł

w sumie: 53941zł

Bardziej ważne od CAPEX jest OPEX. Gdyż koszta inwestycyjne są jednorazowe, a koszta utrzymania będą nam towarzyszyc przez całą działalność i będą się zmieniać (wraz z rozwojem projektu.

Na początku działalności żeby zminimalizować koszty postanowiliśmy, że naszę biuro będzie się mieścić w mieszkaniu naszej Pani prezes.

Wydatki roczne:

szybkie bezprzewodowe łącza: 1500zł/m-c => 12*1500zł = 18000zł

witryna internetowa naszego portalu 180zł

reklama w Internecie: 2500zł/m-c => 12*2500zł = 30000zł

spłata kredytu 4500/m-c => 12*4500zł = 54000zł /przez pierwsze dwa lata działalności

w sumie: 102180 zł/rok (8500zł/m-c) (po dwóch latach działalności 48180zł/rok)

Zajmę się teraz sposobem finansowania naszego projektu.

Jak widzimy z analiz CAPEX i OPEX nie mamy strasznie dużych kosztów założenia oraz utrzymywania naszego przedsięwzięcia co wiąże się z tym że nie musimy wprowadzać na rynek żadnych swoich urządzeń tylko wykorzystujemy istniejące już rozwiązania.

Zakładając że każdy z nas będzie w stanie zainwestować w projekt 2500zł, to żeby wystartować potrzbujemy jeszcze 43000zł. Będziemy się oczywiście starali o dofinansowanie z Uni Europejskiej oraz o inwestorów dzięki którym uda nam się obejść bez kredytów, ale w ostateczności sięgniemy po pożyczkę. Na początek będziemy potrzebować kredytu w wysokości 90000zł (oprocentowanie kredytu conajwyżej 20%). Kwota ta bierze się z sumy 45tys zł + 45tys zł (w pierwszym kwartale nie bedziemy mieli zbyt dużych przychodów, a rachunki trzeba zapłaćić, dlaczego nie będzie dochodów wyjasnione jest poniżej)

Jako że nasze usługi bedą publiczne to źródłami dochodów będą jedynie zyski płynące z ogłoszeń zamieszczanych przez firmy chcące się reklamowąc za pomocą naszego serwisu. Po wejściu na rynek nie będziemy mogli od razu pobierac opłat za rejestracje w naszej bazie danych, co przekłada się że na początku firmy będą miały u nas darmową reklamę (chyba że firma będzie chciala mieć reklamę z wyróżnieniem to opłata będzie od samego początku w wysokości 10zł/miesiąc)., ale z czasem gdy już uzyskamy większa sympatię użytkowników (zakładamy że po jakichś 3 miesiącach) opłaty pojawią się i zaczną przynosić nam zyski; zyski na których tak bardzo nam zależy.Opłaty za wpis do bazy i abonament będą wynosiły 15zł za wpis do bazy 10zł/miesiąc aktywnej reklamy, a jeśli ktoś będzie chciał mieć reklamę z wyróżnieniem to opłata będzie podwójna.

Czas zająć się bilansem. Ze względu na charakter naszego przedsięwzięcia i małe koszty inwestycyjne oraz utrzymania projektu bilans nie jest bardzo skomplikowany, ale zacznijmy od tego czym jest ten cały bilans.

Bilans jest jednym z podstawowych sprawozdań finansowych. Jest dokumentem zawierającym zestawienie stanu majątku (aktywów) oraz źródeł jego pochodzenia (pasywów) sporządzonym na określony moment i w określonej formie.

Warto jeszcze dodać że aktywa dzielą się na trwałe (aktywa, które nie zużywają się w trakcie jednego cyklu produkcyjnego i które zamierzamy utrzymywać dłużej niż rok.) oraz obrotowe (są to aktywa wykorzystywane w jednym cyklu produkcyjnym lub takie, które planujemy spieniężyć w okresie krótszym niż rok.). Natomiast pasywa dzielą się na kapitały własne lub kapitały obce(zobowiązania).

Aktywa trwałe w sumie wynoszą 53941zł a obrotowe 46059zł

a pasywów własnych mamy 10000zł a obcych 90000zł

Zgodnie z podstawową zasadą tworzenia bilansów aktywa muszą się równać pasywom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz